Urząd Miejski w Myśliborzu przypomina wszystkim mieszkańcom o obowiązku utrzymania czystości i porządku poprzez usuwanie śniegu, błota, gołoledzi oraz pozostałych nieczystości z chodników przyległych do nieruchomości.
Kogo dotyczy obowiązek sprzątania chodnika?
Przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1439) stanowią, że właściciele terenów muszą dbać nie tylko o czystość i porządek na terenie swoich nieruchomości, ale również są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż swoich nieruchomości.
Kto jest właścicielem nieruchomości?
Przez właścicieli nieruchomości zgodnie z ww. ustawą uznaje się właścicieli nieruchomości, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.
W jakim zakresie należy wykonać obowiązek utrzymania chodników w czystości?
Powyższy obowiązek dotyczy właścicieli wszystkich nieruchomości bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania. Zatem bez znaczenia jest, czy działka granicząca z chodnikiem jest zabudowana, jak również nie ma znaczenia czy właściciel nieruchomości zamieszkuje na posesji oraz czy nieruchomość ma charakter mieszkalny lub inny.
Co należy uważać za chodnik?
Zgodnie z przepisami ww. ustawy za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Jakie inne tereny należy sprzątać?
Poza chodnikami właściciele nieruchomości powinni dbać również o drogi wewnętrzne i place, w szczególności na obszarze osiedli mieszkaniowych zarządzanych przez spółdzielnie oraz wspólnoty. Ponadto właściciele nieruchomości zobowiązani są usuwać nawisy śnieżne, sople oraz zlodowacenie z dachów budynków.
Kto jest zwolniony z obowiązku utrzymania chodników w czystości?
Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wskazują następujące przypadki, w których właściciel nieruchomości nie będzie obowiązany do uprzątnięcia chodnika:
- jeżeli na danym odcinku drogi dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów mechanicznych wówczas sprzątanie chodnika na tym odcinku należy do obowiązków podmiotu, który pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych;
- jeżeli nieruchomość jest oddzielona od chodnika pasem zieleni, wówczas obowiązek sprzątania chodnika należy do gminy;
- do obowiązków gminy należy sprzątanie chodników w obrębie wyznaczonych przystanków komunikacyjnych oznaczonych znakiem drogowym D-15.
W pozostałych przypadkach obowiązek sprzątania chodnika należy do właściciela nieruchomości. Należy tutaj przypomnieć, że właściciel nieruchomości może zlecić wykonywanie usługi odśnieżania, usuwania zlodowacenia i pozostałych zanieczyszczeń z chodnika dla zarządcy nieruchomości (administratora) albo wyspecjalizowanemu przedsiębiorcy, który zawodowo trudni się taką działalnością.
Konsekwencje niedopełnienia obowiązku utrzymywania porządku i czystości na chodnikach.
Jeżeli właściciel nieruchomości (lub inna osoba lub podmiot do tego zobowiązany) nie wywiązuje się z obowiązku utrzymania chodnika w należytym porządku i czystości może narazić się na karę grzywny nałożonej w oparciu o art. 117 kodeksu wykroczeń.
Ponadto nieuprzątnięcie chodnika z zalegających liści, śniegu lub lodu, poza mandatem może mieć dla właściciela posesji także inne skutki finansowe. W sytuacji gdy pieszy przewróci się na nieuprzątniętym chodniku i dozna uszczerbku na zdrowiu, może wówczas zażądać od właściciela nieruchomości zwrotu wszelkich kosztów leczenia oraz zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.