Jest nam niezmiernie miło poinformować, że ruszyła budowa obwodnicy Myśliborza. Budowa obejścia drogowego, czyli mówiąc w skrócie budowa obwodnicy Myśliborza o długości 3,4 km, to historyczne przedsięwzięcie, największe od 1945 roku, gdyż w powojennej historii tego miasta nie było inwestycji o podobnej zbliżonej randze. Umowa opiewa na kwotę 41,36 mln, inwestycję będzie realizowała firma Maldrobud Sp. z o.o. Sp. k. z Myśliborza. Jedną ze stron umowy jest również Miasto Myślibórz; samorząd dofinansuje realizację drogi kwotą prawie 13 mln złotych.
Przez zabytkowe centrum Myśliborza biegnie droga krajowa nr 26 prowadząca od drogi S3 do przejścia granicznego w Krajniku Dolnym. Przebieg drogi przez centrum miasta wiąże się z wieloma uciążliwościami zarówno dla mieszkańców, jak i dla kierowców. Wjazd od strony zachodniej do Myśliborza prowadzi przez średniowieczną bramę miejską, ciężarówki nie mieszczą się pod bramą, dlatego muszą przejeżdżać „pod prąd” obok bramy. Obwodnica rozwiąże te problemy wyprowadzając z centrum Myśliborza ruch tranzytowy.
Nowa trasa ominie centrum miasta od południa, zostanie poprowadzona w większości po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na początku obwodnicy (patrząc od strony zachodniej) powstanie rondo będące połączeniem dróg krajowych nr 23 i 26, dalej na obwodnicy powstaną dwa skrzyżowania, jedno z ulicą Łużycką, a drugie przy końcu obwodnicy będące połączeniem z obecną drogą krajową w kierunku centrum Myśliborza. W ramach inwestycji powstaną również drogi wspomagające, chodniki i ciągi pieszo – rowerowe.
W spotkaniu, w trakcie którego został przekazany plac budowy, uczestniczyli burmistrz Myśliborza Piotr Sobolewski, zastępca burmistrza Przemysław Klityński, zastępca dyrektora GDDKiA O/Szczecin Grzegorz Dziedzina oraz prezes firmy Maldrobud Łukasz Malinowicz. Prace budowlane rozpoczęły się na wysokości wjazdu na obwodnicę od strony węzła zjazdowego z S3 i będą poruszać się w kierunku wiaduktu nad rzeką Myślą. W drugim etapie roboty będą przesuwać się w kierunku docelowego ronda łączącego dwie drogi krajowe nr 23 i 26. Zgodnie z przyjętym harmonogramem obwodnicą Myśliborza pojedziemy w 2021 roku.
Stan realizacji inwestycji na dzień 01.06.2020 r.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
- kontynuacja robót pomiarowych;
- kontynuacja robót ziemnych (roboty ziemne z przemieszczeniem);
- kontynuacja prac brukarskich.
2. Branża sanitarna:
- kontynuacja budowy kolektora fi 400 oraz fi 315.
3. Branża teletechniczna:
- nie realizowano.
4. Branża mostowa:
- nie realizowano.
Stan realizacji inwestycji na dzień 04.05.2020 r.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
- kontynuacja robót pomiarowych;
- kontynuacja robót związanych z usunięciem warstwy humusu;
- kontynuacja robót ziemnych (roboty ziemne z przemieszczeniem);
- wykonano warstwę ulepszonego podłoża z gruntu niewysadzinowego (odcinki tras o długościach 600 mb i 209 mb);
- wykonano podbudowę pomocniczą z mieszanki związanej spoiwem hydraulicznym o grubości warstwy 18 cm (odcinki tras o długościach 441 mb i 400 mb);
- została wykonana wymiana gruntu na odcinku trasy o długości 70 mb;
- rozpoczęto prace brukarskie, tj. ułożono krawężniki na ławie.
2. Branża sanitarna:
- kontynuacja budowy kolektora fi 400 oraz fi 315.
3. Branża teletechniczna:
- zabezpieczono kabel 0,4 kV relacji S-2503 „Kamienna” ZK3 Dworcowa i kabek nN, zabezpieczono i skorygowano przebieg kabla relacji K2137 „BazaSCMB” – S2215 „Osiedle Słowiańskie” oraz kabel relacji S-2806 „Oczyszczalnia” – S2215 „BazaSCMB”;
- w ramach robót wykonano przełączenie jednego światłowodu w rejonie skrzyżowania z ulicą Łużycką oraz wykonano studnię T29 według nowej lokalizacji.
4. Branża mostowa:
- nie realizowano.
Stan realizacji inwestycji na dzień 01.04.2020 r.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
• kontynuacja robót pomiarowych;
• kontynuacja robót związanych z usunięciem warstwy humusu;
• kontynuacja robót ziemnych związanych z wykonaniem nasypów.
2. Branża sanitarna:
• kontynuacja budowy kolektora fi 200 oraz fi 400.
3. Branża teletechniczna:
• usunięto kolizję sieci telekomunikacyjnej w rejonie skrzyżowania z ulicą Łużycką, gdzie zabezpieczono istniejące kable rurą dwudzielną.
Stan realizacji inwestycji na dzień 04.03.2020 r.
Odbyła się rada budowy.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
• kontynuacja robót pomiarowych;
• kontynuacja robót związanych z usunięciem warstwy humusu – usunięto na odcinku od km 45+500 – 46+500 oraz na odcinku 0+200-0+700;
• roboty ziemne – wykonano wymiany gruntu w km 48+210-48+230 oraz 46+940-47+015.
2. Branża sanitarna:
• Wykonano kolektor fi 250 (123 m), fi 315 (43 m) oraz fi 200 (45 m) wraz ze studniami (10 sztuk);
• Wykonano 14 sztuk wpustów ulicznych i 44 m fi 200 przykanalika.
Stan realizacji inwestycji na dzień 23.01.2020 r.
Odbyła się rada budowy.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
• kontynuacja robót pomiarowych;
• kontynuacja robót związanych z usunięciem warstwy humusu – usunięto na odcinku od km 46+600 do 46+500;
• roboty ziemne – wykonano wymiany gruntu w km 48+120 – 48+180 i kontynuacja w km 48+210 – 48+230;
• rozebrano istniejący nasyp kolejowy na odc. km 47+800 – 48+300 wykonując przy tym dolną warstwę nasypu.
2. Branża sanitarna:
• Wykonano kolektor deszczowy fi 250 (197 m) ze studniami od D24 do D28 , od D24 do D17 i od D24 do D23a oraz kolektor deszczowy fi 200 (144,5 m) od D28 do D30 oraz od D43 do D44.
Stan realizacji inwestycji na dzień 13.12.2019 r.
Odbyła się rada budowy.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
• kontynuacja robót pomiarowych;
• zakończono wycinkę drzew zgodnie z zakresem dodatkowym;
• kontynuacja robót związanych z usunięciem warstwy humusu – usunięto na odcinku od km 46+500 do 46+900 i od km 0+194,5 do 0+343,9;
• kontynuacja robót ziemnych;
• rozebrano istniejący nasyp kolejowy na odcinku od km 47+800 do 48+300 wykonując przy tym dolną warstwę nasypu.
2. Branża sanitarna:
• wykonano odcinek kanalizacji deszczowej, tj. kolektora fi 400 o długości 127,6 km, fi 315 o długości 182,25 m i fi 200 o długości 71,6 m.
3. Branża elektryczna:
• wykonano przebudowę sieci elektroenergetycznej SN-15 kV w obrębie ulicy Łużyckiej.
4. Branża mostowa:
• Wykonano obejście koryta rz. Myśli, rozpoczęto prace rozbiórkowe, rozebrane przęsło ceglane w całości i 75% ławę, podpory i przęsła z elementów betonowych.
Stan realizacji inwestycji na dzień 07.11.2019 r.
Odbyła się rada budowy.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Kontynuacja robót pomiarowych.
2. Kontynuacja prac związanych z wycinką drzew i krzewów (zakres dodatkowy).
3. Kontynuacja robót związanych z usunięciem warstwy humusu (odc. km 47+000 do km 48+500).
4. Przeprowadzenie robót ziemnych tj. wykonanie wykopów i nasypów (wykonano odcinek km 47+350 do km 47+650).
5. Wykonanie odcinka kanalizacji deszczowej fi 315 o długości 546 m i fi 200 o długości 264 m.
6. Demontaż 32 słupów linii elektroenergetycznej napowietrznej na odcinku od ul. Łużyckiej do budynku na dz. nr 405/11 Podłążek.
Stan realizacji inwestycji na dzień 03.10.2019 r.
Odbyła się rada budowy.
Wykonawca zgłosił wykonanie następujących prac:
1. Branża drogowa:
- kontynuacja robót pomiarowych,
- kontynuacja prac związanych z wycinką drzew i krzewów,
- kontynuacja robót związanych z usunięciem humusu na odcinku km 47+000 - 48+500,
- roboty ziemne na odcinku 47+050 – 47+630.
2. Branża sanitarna:
- wykonano odcinek kanalizacji deszczowej fi 400 na odcinku 252 m,
- wbudowano 10 studni fi 1200 mm.
3. Branża elektryczna:
- wykonano przebudowę przyłącza energetycznego i instalacji odbiorczej do budynku mieszkalnego na dz. nr 405/11.
4. Branża teletechniczna:
- wykonano zabezpieczenia kabli miedzianych i optycznych w studniach telekomunikacyjnych przewidzianych do likwidacji w kolizji w km 46+900 do 46+950.
Stan realizacji inwestycji na dzień 05.09.2019 r.
Odbyła się rada budowy. Na placu budowy trwają następujące prace:
- kontynuowana jest wycinka drzew i krzewów,
- rozpoczęto prace przy usuwaniu warstw humusu na wybranych odcinkach trasy,
- likwidowane są kolizje z sieciami elektrycznymi i teletechnicznymi.
Stan realizacji inwestycji na dzień 06.08.2019 r.
Odbyła się rada budowy. Omówiono stopień zaawansowania prac. Zgłoszono wykonanie następujących prac:
- wyznaczenie geodezyjne trasy,
- usunięcie drzew i krzewów.
Stan realizacji inwestycji na dzień 02.07.2019 r.
Odbyła się rada budowy. Omówiono postępy robót w kontekście harmonogramu oraz najbliższe plany realizacyjne. Wykonawca przekazał dokumenty (w tym polisy) wymagane umową. Inspektor Nadzoru zatwierdził Program Zapewnienia Jakości oraz Plan Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia. Zatwierdzono podwykonawcę na zakres geodezyjny. Złożono wnioski o akceptację podwykonawców na roboty ziemne, sanitarne i telekomunikacyjne.
Stan realizacji inwestycji na dzień 24.05.2019 r.
Odbyła się pierwsza rada budowy, w trakcie której protokolarnie przekazano plac budowy. Inwestor przekazał Wykonawcy dokumentację projektową oraz harmonogram rzeczowo-finansowy.